Уставни суд Босне и Херцеговине је 9. децембра 2025. године одржао ванредну електронску пленарну сједницу на којој је усвојио захтјев за доношење привремене мјере у предмету број У-35/25. У овом предмету подносилац захтјева Дарко Бабаљ, први замјеник предсједавајућег Представничког дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, поднио је захтјев за оцјену уставности Закона о финансирању политичких организација („Службени гласник РС“ број 45/25). Такође је тражио да Уставни суд донесе и привремену мјеру.
Одлуком о привременој мјери привремено се ставља ван снаге Закон о финансирању политичких организација („Службени гласник РС“ број 45/25) усвојен на Двадесет другој посебној сједници Народне скупштине Републике Српске одржаној 21. маја 2025. године.
Уставни суд је у образложењу, између осталог, истакао да постојање битно различитих законских рјешења на државном и ентитетском нивоу када је ријеч о јавном финансирању политичких партија/организација указује на аргументовану сумњу да би примјена оспореног закона могла угрозити уставни принцип владавине права и резултирати различитим третманом у остваривању политичких права и активности политичких партија из ентитета РС. Уставни суд је такође сматрао релевантном и чињеницу да се поступак одлучивања одвија у самом завршетку буџетске године, када је потребно извршити расподјелу већ планираних средстава. Недоношење привремене мјере би, у случају да захтјев подносиоца накнадно буде усвојен, довело до ситуације у којој се та средства више не би могла распоредити за текућу годину те би њихова исплата била онемогућена. Додатно, због исте околности, постоји реална могућност да средства за јавно финансирање политичких субјеката уопште не буду планирана у буџету РС за 2026. годину. Тиме би важење спорног закона, уколико би био проглашен неуставним, произвело дуготрајне неповратне посљедице које би се одразиле не само на расподјелу средстава за 2025. годину већ и на укупну могућност обезбјеђења законски предвиђеног нивоа финансирања у години одржавања општих избора. У вези с тим, Уставни суд је подсјетио да се наредне године, односно у октобру 2026. године одржавају општи избори и да ће прије расписивања избора политичке партије и независни кандидати морати предузимати активности припреме за изборе. Та околност додатно наглашава непосредне и потенцијално непоправљиве посљедице примјене оспореног закона за политичке партије.
Цијенећи изнесене аргументе подносиоца захтјева, Уставни суд је сматрао да постоји довољно разлога који указују на то да би спровођење оспореног закона прије него што Уставни суд одлучи о поднесеном захтјеву за оцјену уставности имало озбиљне и неотклоњиве штетне посљедице.
Уставни суд подсјећа да одлука о привременој мјери не прејудицира одлуку о меритуму захтјева.